Heen en weer havenbaan
schaal H0 1:87 - normaalspoor
Het plan voor de Heen en weer module baan is ongeveer 5 jaar geleden ontstaan door de aankoop van een veerpont van Artitec. Nadat de veerpont nog enige jaren in de doos heeft gelegen is na het doorlopen van vele plannen, na 2,5 jaar het uiteindelijke plan ontwikkeld van een havenbaan waarin de pont een prominenten rol krijgt toebedeeld. De pont vormt de verbinding met de andere rivieroever en is vooral bedoeld voor het transport van spoorweg goederenwagons en railbussen.
De haven is een mix van het grote voorbeeld van Bremen en Hamburg, zo is de beweegbare basculebrug een kopie van de brug zoals die te vinden in het historische havengebied van Bremen. De bebouwing op de baan is een knipoog naar de werkelijkheid waarbij de nadruk ligt op het creëren van de juiste havensfeer met bedrijven, opslagloodsen, kantoren, woonhuizen en ook de nodige plaatsen voor allerlei vormen van vermaak.
Langs de vele kademuren kunnen kustvaarders en binnenvaartschepen aanleggen om hun ladingen te kunnen laden en lossen. Bij de overslagloodsen is de kade voorzien van havenkranen die het lossen vergemakkelijken. De goederen kunnen hierbij worden opgeslagen in loodsen of meteen op vrachtauto’s of in andere schepen worden geladen. De spoorweg aansluitingen dragen bij aan verder transport naar de klant.
In de haven is ook nog en kade gereserveerd voor een U-boot uit WO2, waar belangstellenden aan boord een kijkje kunnen nemen. Ook is er verderop in de haven de aanlegsteiger van de plaatselijke rondvaartdienst.
De beweegbare en zelfgebouwde basculebrug verbindt de twee havendelen. Het linker gedeelte bevat naast wat bedrijven en pakhuizen ook de nodige woonhuizen, kantoren en horecagelegenheden. Het rechtergedeelte bestaat uit fabrieken en overslag loodsen en kranen
De baan bestaat uit 3 segmenten van elk 1,20 meter breed en 0,80 meter diep. Een deel van het meest rechtse segment bevat het schaduwstation inclusief Schiebebühne. Deze Schiebebühne loopt over een tandbeugel naar een hoger gelegen rails waar de trein weer via de fabriek ingezet kan worden richting haven. Hier vaart de veerboot over een magneetstrip vanuit de haven naartoe, waarna de pont weer leeg of geladen met ander spoormateriaal weer naar de aanlegsteiger terugvaart. Om de toeschouwers een blik te gunnen in het schaduwstation is dit deel van de baan voorzien van een kijkglas.
Het spoorwegverkeer wordt digitaal bediend, ook de wissels die door DCC Concept motoren worden omgezet. De besturing van de pont gebeurt radiografisch. In het havengebied rijden uiteraard ook diverse voertuigen rond, deze zijn voorzien van kleine accu’s en vinden hun weg via een magneetstrip die in het wegdek is weggewerkt.
De hele bouw is in 2 jaar door een klein team van bouwers gerealiseerd en voor het eerst in april 2017 aan het publiek gepresenteerd.